Dec 26, 2017

Review: Selsun Blue Dandruff Treatment Shampoo (For Itchy Scalp)

Heloo. Dah lama aku tak review pape produk kan? So hari ni kita nak buat lah haha. Post yang lain asyik pasal makeup, skincare je....hari ni review produk untuk rambut lak yer.

Nak bagitau dulu condition rambut aku macam mana. Dulu aku suka simpan rambut panjang sebab keadaan rambut aku masa tu flowy, cantik, aku tak payah nak rebonding pun, serum pun takde pakai. Cayelah. Mungkin sebab aku still muda? Maybe? Serius aku tak pernah pakai serum ke minyak ke. Cuma gugur jela masalahnya. Kalau takat kelemumur tu, aku tak pecah pale pun memikior sebab takde kelemumur sangat. Senang sangat jaga rambut pepanjang dulu. 

Pastu aku tak ingat la bila kulit kepala belah kanan start gatal2, start nampak kelemumur berkeping2. Tapi belah kanan je. Belah kiri takde kelemumur, still bersih lg. Tak merebak lg. Pastu aku rasa tahun ni la kot baru sedar, yg kelemumur dah merebak kat bahagian kiri, tapi kejadiannya tak pasti la pulak bila. So maknanya seluruh kulit kepala dah banyak kelemumur. Sedih dohh πŸ˜­ aku da serabut nak rambut pepanjang cam niyang rapik dah. Sebab cepat gatal kepala.

So aku tengok kat twitter ni ramai kata Selsun Blue ok. Mostly said it's ok bcause it is medicated. Mesti la kita macam pikir boleh caya ah benda ni, medicated lak tu. Trusted 100% terus. Lol

Aku letak details about the product down below, then after that i will give my reviews! Keep on reading πŸ˜˜

______________________________________________________________

taken from Google


Medicated. With added Menthol to soothe itchy scalp. Indicated for the control of dandruff flaking and itching. Selsun is formulated with Selenium Sulfide that not only attacks the root source of the dandruff, but laboratory tests have also shown that it is one of the most effective ingredient to treat dandruff control recurrence. 

Directions: Shake well before use. Selenium Sulfide may damage jewellery, therefore, should be removed before use. 
  1. Massage the shampoo into the scalp.
  2. Allow to remain on the scalp for 2 - 3 minutes.
  3. Rinse scalp thoroughly.
  4. Repeat application and rinse thoroughly.
  5. After treatment, wash hands well.  
For best results, use at least 2 times a week or as directed by doctor.

Active ingredients: Selenium Sulfide 1% 
Ingredients: Water, Ammonium Lauryl Suldate, TEA-Lauryl Sulfate, Ammonium Laureth Sulfate, Cocamidopropyl Betain, Selenium Sulfide, Magnesium Aluminium Silicate, Flavor, Menthol, Sodium Chloride, DMDM Hydantoin, Cocammide DEA, Hydroxypropyl Methylcellulose, Citric Acid, Sodium Citrate, CI 42090, Bentonite, CI 17200.

________________________________________________

Dia ada 3 pilihan tau. Penutup warna purple, merah & hijau. Aku pilih warna merah.

taken from Google

Aku ambik warna merah sebab dia kata khas untuk itchy scalp and yes i have itchy scalp πŸ˜… harga dia semua bawah 50 ringgit. Yang saiz kecik, 20 lebih macam tu. Yang besar 30 lebih.
Warna purple tu dia dandruff treatment juga tapi dia ada conditioner so dia macam 2 in 1 shampoo. Semua jenis boleh rawat dandruff, hijau ni pun sama, pastu dia ada moisturizer sebab dia khas untuk rambut kering kontang, rosak & kusut. Elok la ni rambut mengerbang tu.

Aku punya concern, kepala gatal and dandruff. Tu yang aku ambik merah. Tapi kalau bagi sesiapa yang tak pernah pakai ni lagi and baru terpikir nak beli, aku SARANKAN ambik sama ada yang purple atau hijau. Sebab apa? Lepas aku pakai warna merah ni, aku takde conditioner, serum ke atau minyak rambut, lepas basuh rambut jadi keras gila. Mungkin sebab ada menthol? Aku tak tau la wehh haha. Aku pulak tak tau pape tentang conditioner yang bagus. Tu yang aku takde. 

Kenapa pulak aku sarankan purple atau hijau ni? Sebab kedua2 nya ada ingredients sebagai pelembut rambut macam yg warna purple ni, aku kata dia ada conditioner sekali 2 in 1. Dia takde keraskan rambut hang sangat. Warna hijau pulak, ada moisturizer. So choose between those two. Aku jujur tak pernah pakai purple & hijau ni, aku just bagitau. Aku warning, kalau pakai yang merah ni, rambut korang akan jadi keras. Kalau uolls ada conditioner sendiri, pakai ler. Gua takde. Haaa

Warna merah ni, kuat bau menthol dia. Macam bau listerine. Serius aku tak suka. Macam bau laki pun ade gak. Syampu2 laki kan banyak kuat bau menthol. Kalau jenis suka rambut bau ala2 taman buah2an atau di taman bunga, jangan beli. Korang akan rasa macam, ruginya lahaaaai beli syampu ni. Dah la busuk, keras lak tu. 

Ok yg tadi tu tentang bau dia, keadaan rambut lepas cuci semua. Sekarang main topic dia, dandruff! Honestly...it didn't help me with my dandruff πŸ˜€ Masih sama. Berkeping2 dandruff. Aku basuh rambut 2 kali sehari, macam dalam seminggu tu isnin basuh..jumaat basuh. 2 hari. Tapi tak sampai jumaat dah gatal2 kepala aku. Serabut doh. Pastu bau menthol dia kuat nak mampuih. Mungkin pada aku je yang tak menjadi, maybe kat korang jadi?

Sebelum beli, bau dulu syampunya, agak2 korang redha ke tak dengan bau dia. Kalau redha, beli saja. Try. Beli yang kecik. Mungkin rambut kita ni lain2 attitude. Rambut i attitude mengada sikit. OK good luck cari syampu yang terbaik untuk rambut anda! πŸ˜›

16 comments:

Unknown said...

saya pakai warna purple, sama je kelemumur still banyak sedih betul

Zaidatul Hasna (Ana) said...

To Unkwnown,
Yeke. Hmm masalah kami sama. Still tak jumpa solution nak hapuskan kelemumur T,T

Unknown said...

Saya pulak pakai dalam sebulan, and yeay menjadi, dlu memang kelemumur teruk tahao dewa, sekarang dh bebas kelemumur (psst bukan agent selsun blue okey).. bab rambut keras ye saya setuju walau bunyi mcm kelakarπŸ˜‚πŸ˜‚.

Unknown said...

Saya pulak pakai dalam sebulan, and yeay menjadi, dlu memang kelemumur teruk tahao dewa, sekarang dh bebas kelemumur (psst bukan agent selsun blue okey).. bab rambut keras ye saya setuju walau bunyi mcm kelakarπŸ˜‚πŸ˜‚.

Zaidatul Hasna (Ana) said...

Saya tak sanggup nak tunggu dahh tak tahan bauu ehh tak wangiii pastu kerasss. Time tu memang rasa tak lawa laahh hahaa

mienz said...

sy frst pkai pnutup merah,slsai mslh klimumur.
pstu cuba pnutup prple tu...rmbt jd lmbut giler2...mcm bru lepas trment.
hri tu p sloon gunting rmbt,org tu kata rmbt sy licin,lmbut sgt,siap tnya lg pkai shmpoo ape...πŸ˜‚πŸ˜‚

Norainizahiri said...

Saya pakai yg purple baru sekali dah rasa scalp sgt bersih, kulit kepala tak gatal lagi dan rambut jadi lembut.. alhamdulillah

Unknown said...

Klau dh pkai selsum blue yg wrna ungu kepalany x pyh pkai shampoo lain ka lagi ?

Zaidatul Hasna (Ana) said...

To unknown,
Ada orang pakai 2 kali shampu. Cara itu dipanggil detox shampu. Tapi semuanya kena bergantung pada rambut you jugak. Kalau you baru nk try yang selsun blue ni, better pakai 1 dulu la. Buh kat kulit kepala ya. Jangan letak sipi2

Anonymous said...

Kena pakai dlm 2-3 weeks baru nampak kesan. Jgn la expect sehari dua dh nampak kesan haha. But before that kena tahu the roots of the problem. Mcm saya kalau kerap shampoo rambut mmg kulit kepala akan jd kelemumur. Tak caya cuba search tgk effect shampoo rambut hari2. Saya try guna selsun blue n kurangkan shampoo rambut ke 2/3 kali je smnggu. N after shampoo tu letak conditioner kat tengah ke hujung2 rambut(jgn bg kena scalp). N lastly after rambut kering letak minyak(sikit je) kat hujung2 rambut tu. Ni nk lembutkan balik rambut. Pasal bau tu mmg bau menthol tapi conditioner n letak hair oil tu tak bau sgt pun. Cari la conditioner n hail oil yg wangi2z Tu je tips saya maybe berbeza utk org lain but bole la try if u have a really bad dandruff problem.

Anonymous said...

this shampoo really works for me.. masalah kelemumur saya semakin berkurang, gembira sangat. nak nampak lebih works pakai 2-3kali seminggu.

Unknown said...

Saya pula baru beli semalam..oleh kerana tak tahan kepala sgt gatal..dan kelemumur bley tahan byk..sya beli trus guna..bkesan dgn saya..pakai sekali je..da hilang kelemumur tu..cuma rambut keras la..kna guna conditioner..kepala yg gatal trus ilang. Maybe ada yg sesuai ada yg x sesuai produk ni kot..

Zaidatul Hasna (Ana) said...

Latest update, saya pun still pakai syampu ni sbenarnya. Ada tahun tu je bertukar tp still wanna stick to this shampoo. kurang gatal2. i pakai conditioner from Watsons treatment wax. after that pakai treatment cream n lucido hair oil. rambut lembut. dont worry if keras

Anonymous said...

Pakai shampoo ni kene consisten selalu aku pakai 3x seminggu. Kurang sebulan hilang terus kelimumur and gatal2. Pastu continue 2x seminggu. Aku pakai conditioner organik ok skit sebab ada certain conditioner bila pakai dia naik kelimumur balik.

hanannnnnn said...

bau tu tkda la kuat for me oky je bau, tapi tulaaa kena shampoo 2kali almaklum rambut tebal. tapi aku guna shampoo oky je ngam elok cuma pakai conditioner from Pantene gtu jela πŸ˜‚

Unknown said...

Dah seminggu sy pakai penutup warna merah utk itchy scalp. Sy mmg mengalami masalah itchy scalp yg agak mengganggu .Alhamdulillah setelah 2 kali guna gatal kulit kepala semakin kurang. Recommended sgt2..